La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

The changing learning landscape

Best practice samples of blended learning concepts

Dieter Kranz
Münster

Die Befürworterinnen und Befürworter der Neuen Medien im Unterricht und von eLearn­ing sehen eine befriedigende Antwort auf immer rascher sich verändernde Arbeitsweisen und gesteigerter Lernererwartungen in Blended Learning-Konzepten, die sich als ein abnehmerorientierter Mix von verschiedenen didaktischen Methoden und Lernformen verstehen. Durch eine möglichst optimale Kombination und ein ausgewogenes Verhältnis von Präsenzunterricht, Selbststudium und Lern- und Arbeitsphasen in virtuellen Arbeitsräumen soll ein erhöhter und nachhaltiger Lerneffekt erzielt werden. Das belegen Studien aus dem Fremdsprachenunterricht, von denen Okke Schlüter im Klett-Themendienst 24 (April 2004) berichtete: „Die eingesetzten Ressourcen werden, sofern sie optimal verzahnt sind, bei der Mehrzahl der Lernenden bessere Erfolge zeitigen als das klassische Präsenztraining. Damit bietet Blended Learning dem Sprachentraining einen beträchtlichen Mehrwert, erfordert allerdings auch spezielle Materialien, deren Entwicklung sehr aufwändig ist.“ Diese richtige Aussage erklärt die zögerliche Haltung von Kolleginnen und Kollegen, sich der neuen Herausforderung zu stellen und sich auf dieses Abenteurer ohne Unterstützung und Hilfe einzulassen. Dieser kleine Artikel versucht, Vorlagen zu liefern, an die man sich anlehnen kann, wenn man eigene Vorhaben in die Tat umsetzen und dabei auf ein günstiges Verhältnis von Aufwand und Resultat achten möchte.

"The increasing pace of change in US markets, regulatory environment and technology, together with a new learner profile is affecting what’s required of blended approaches. The traditional approach of discrete, one-size learning events, perhaps sandwiched with e-learning, is being replaced with something radically different. The new world blurs the distinction between learning and communication and delivers mass-volume, business-led community solutions that engage learners in a continual learning process."
(Alec Keith, The Future of Blended Learning - Global Mission report http://www.epic.co.uk/content/resources/email_newsletter/global_mission.htm)

"To my way of thinking, blending is new only to people who were foolish enough to think that delegating the entire training role to the Computer was going to work. I could not imagine unblended learning. My first-grade teacher used a blend of storytelling, song, recitation, reading aloud, flash cards, puppetry, and corporal punishment."
(Jay Cross (2006). Informal Learning in chapter Unblended p. 17)

"Blended Learning ist ein integriertes Lernkonzept, das die heute verfügbaren Möglichkeiten der Vernetzung über Internet oder Intranet in Verbindung mit klassischen Lernmethoden in einem Lernarrangement optimal nutzt. Es ermöglicht Lernen, Kommunizieren, Informieren und Wissensaustausch losgelöst von Ort und Zeit in Kombination mit Erfahrungs­austausch, Rollenspiel und persönlichen Begegnungen in klassischen Präsenztrainings."
(Werner Sauter, Annette M. Sauter (2002). Blended Learning)

1. Overview: Blended learning put to the test
The three introductory quotations1 speak for themselves and show a great variety and diversity of opinions and statements concerning characteristic features of blended learning concepts and their impact on classroom methodology. 2 We should admit that there is a clash between developers of virtual learning environments on the one hand and teachers on the other. Teachers concerned with practical questions are normally quite interested in what is going on, but are also at the same time reluctant to get involved since they do not exactly know which amount of time is necessary to build up persuasive offers on the basis of blended learning and how to use available platforms effectively inside and outside their classrooms. In this short article I would like to examine why and where blended learning is still alive and kicking and can be considered in fact a bridge to the latest learning technologies to foster learning which is truly informal.3 We all agree upon the fact that in a competitive society it is essential to effectively share know­ledge, strategic or learning processes and expertise. Blended learning is an attractive solution to accomplish these goals. ”Its success lies in breaking down the learning process to take into consideration people, time, interaction, challenges specific to an organization or business. It is critical to understand the learners’ needs; how to best leverage their reasoning capabilities, work process, resources and environment.”4 It all comes down to the most efficient paths to get our message across and to get the learner from point A to B as the following picture shows. Please note that there are several ways to success on the basis of wanted and given support (see e.g. ‘awareness services’ and the like). The teachers know their learners’ needs best. They are able to decide which option(s) is/are best for their target group. [...]

Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article