La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Grammatik-Regisseure: Film als Weg zum reflektierenden Grammatiklernen

Edith Kreutner
Bristol

Is there a benefit in actively encouraging students to learn and engage with grammar? At the University of Bristol, the effects of a project, which challenged students to put grammar onto a movie screen and do a presentation on their specific topic, were studied and the results are presented in this paper and compared to the results of recent grammar acquisition theories. The results provide evidence that the project resulted in a raised level of language awareness amongst the students as well as heightened self-awareness as language learners.

Bringt gezielte Grammatikarbeit einen Lernerfolg? Dieser Frage geht die Analyse eines Unterrichtsprojektes an der Universität Bristol, das die Verfilmung und Vorstellung eines Grammatikthemas als Kern hat, anhand von Fragebögen und offenem Feedback im Vergleich mit dem aktuellen Forschungsstand auf den Grund. Die Ergebnisse belegen eine deutliche Verbesserung des Sprach- und Grammatikbewusstseins und eine verstärkte Eigenwahrnehmung und –Einschätzung der Studenten.

Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article