La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

HarmoS FS – Bildungsstandards für den Fremdsprachenunterricht

Auftrag – Vorgehen – Ergebnisse

Peter Lenz
Freiburg (CH)

Since September 2005, a consortium lead by the Centre of Language Teaching and Research of the University of Fribourg has been developing educational standards for foreign language learning at the primary and lower secondary level of the Swiss school system (as part of the HarmoS project). This article provides a brief overview of the aims of the project and, more specifically, of the various steps involved in the process: specification of a model of competence based on the “Common European Framework of Reference for Languages”; task and test development; coding and rating of test papers and student performances; test analysis and validation of test tasks, criteria, and the model of competence; determining student levels, and proposing minimum standards for the two educational cycles concerned.

Seit September 2005 arbeitet im Rahmen des Projekts HarmoS ein Konsortium mit dem Lern- und Forschungszentrum Fremdsprachen der Universität Freiburg als Leading House an der Entwicklung von Bildungsstandards für das Fremdsprachenlernen auf der Primar- und Sekundarstufe I des schweizerischen Schulsystems. Dieser Beitrag gibt einen kurzen Überblick über die Ziele des Projekts und speziell über die verschiedenen Arbeitsschritte: Spezifizierung eines Kompetenzmodells auf der Basis des “Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens” für Sprachen; Aufgaben- und Testentwicklung; Kodierung und Beurteilung der Schülerleistungen; Analyse und Validierung von Tests, Aufgaben, Kriterien und Kompetenzmodell; Bestimmung der Niveaus der Schüler/innen; Vorschlagen von Basisstandards für die beiden betroffenen Schulzyklen.

Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article