La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Differentiation in English language teaching coursebooks for primary schools in Switzerland

 

Susanna Schwab
PH Bern

Der Begriff Differenzieren wird als Schlagwort von den meisten neueren Englisch­lehrwerken verwendet. Der vorliegende Artikel konzentriert sich auf die Frage wie Differenzierung in den Materialien angeregt wird. Vier Lehrwerke, die an Primarschulen in der Schweiz vorgeschrieben sind, wurden analysiert, um herauszufinden, wie Differenzierung von den Verlagen/Autoren interpretiert und welche Arten von Differenzierung angeboten werden. Die Analysen offenbaren mehrheitlich schwache Formen von Differenzierung, insbesondere im Vergleich mit Tomlinsons Modell zur Differenzierung.  Die angebotenen Materialien sind meist nur nach Leistung und nach Aktivitäten, entweder für sogenannt starke oder schwache Lernende, konzipiert. Dieser Artikel schliesst mit ein paar Anmerkungen und Vorschlägen zur Umsetzung von Differenzierung im Klassenzimmer.  

 

Introduction

A brief scan of ELT coursebooks used in primary and lower secondary schools in Switzerland supports the claim of differentiation as a buzzword (see an example in Figure 1). In addition, due to the implementation of new curricula (e.g. Lehrplan 21, PER), the topic of differentiation has received even more attention in Switzerland. Although the term differentiation is an important component of course materials nowadays, it is not clear how the term is interpreted by publishers and/or material writers, what kinds of differentiation materials they offer, and how teachers implement differentiated instruction (DI) in their classrooms. This article focuses on how DI is interpreted and what kinds of DI can be found in coursebooks used in primary schools in Switzerland. However, it does not include how teachers implement DI. 

For the analysis, I selected four coursebooks set for primary education by cantonal ministries of education (see Figure 2). Three coursebooks set in the Swiss-German-speaking part of Switzerland, New World, Top Deck, Young World, and one coursebook set in the French-speaking part, More! 7e, were analysed. While the latter is based on a global coursebook […]

Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article