La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

An Integrative Approach to "QualiTraining"

Laura Muresan
Bucharest

Le projet CELV “QualiTraining – A Training Guide for Quality Assurance in Language Education” a été mené sous la coordination de Laura Muresan, Frank Heyworth, Galya Mateva et Mary Rose. L’élaboration d’un guide pour les formateurs et les multiplicateurs, sous la forme d’un livre, d’un CD-ROM et de ressources annexes, est le résultat de ce projet.
Le présent article explicite l’importance de la mise en place d’un système d’ «assurance qualité» pour les établissements scolaires, mais aussi pour les enseignants et les apprenants. Comme l’indique la désignation de «guide de formation à l’assurance qualité», il s’agit de familiariser les enseignants et les formateurs en langues avec la terminologie de la gestion de la qualité. Une présentation générale des aspects-clés traités dans le guide ainsi qu’une sélection d’activités ont pour objectif d’amener le lecteur à s’interroger sur la manière dont les principes de l’assurance qualité peuvent être appliqués concrètement dans l’enseignement des langues.
En effet, il est nécessaire de sensibiliser tous ceux qui sont impliqués dans le milieu éducatif aux objectifs institutionnels et aux systèmes existants sur le suivi et la gestion de la qualité: tout un chacun a un rôle à jouer en faveur des apprenants, des enseignants et de l’institution dans son ensemble en tant qu’«organisation d’apprentissage».

An Integrative Approach to “QualiTraining” is based on the ECML project “QualiTraining – A Training Guide for Quality Assurance”, co-ordinated by Laura Muresan, Frank Heyworth, Galya Mateva and Mary Rose. The main project outcome is a guide for trainers and multiliers, in the form of a book and a CD ROM with additional resources, accessible also on-line on the ECML web site.
The article aims to show how the setting up of systems for improving quality is important not only for institutions but also for teachers and learners. The “Training Guide for Quality Assurance in Language Education” was designed so as to make concepts and terminology used in quality management more transparent and relevant to teacher trainers and language educators. To illustrate the approach adopted in producing the Guide, the article comprises an overview of some of the key aspects dealt with in the Guide and a selection of activities, prompting the readers to reflect on how quality assurance principles can be applied to concrete language teaching and learning contexts. Thus the readers can experience the integrative approach proposed throughout the “QualiTraining Guide”: All those involved in the educational process need to be aware of the institutional goals and of the systems existing in the institution for monitoring and improving quality. More importantly, they all – management, teachers, learners, the administrative team and other ‘actors’ – have a role to play in the quality management process, to the benefit of learners, teachers and the entire institution as a “learning organisation”.

Testo completo dell’articolo / Texte complet de l’article / Vollständiger Artikeltext / Full Text (pdf)