La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Developing and assessing intercultural communicative competence

An ECML project coordinated by Ildikó Lázár with Martina Huber-Kriegler, Denise Lussier, Gabriela S. Matei and Christiane Peck

Ildikó Lázár
Budapest

Ildikó Lázár’s article presents the background, rationale and the most important results of the Intercultural Communication in Teacher Education (ICCinTE) project of the ECML. The central workshop in Graz, the twelve National Training Events held in 12 European cities and the French adaptation of Mirrors and windows – an intercultural communication textbook led to the publication entitled Developing and assessing intercultural communicative competence - A guide for language teachers and teacher educators (Lázár et al, 2007). The article presents this guide by describing the aims and objectives of each major chapter and by citing examples of tasks and activities to help teachers and teacher educators in planning and holding intercultural communication workshops in their own contexts.

L’articolo presenta le premesse, l’impostazione e i risultati più importanti del progetto ICCinTE (Intercultural Communication in Teacher Education), sviluppato presso il CELM (Centro europeo per le lingue moderne) di Graz. Tra le diverse manifestazioni legate a questo progetto, al centro il workshop tenuto a Graz, dodici incontri nazionali sulla formazione presentati in altrettante città europee, e la traduzione francese di “Mirrors and Windows” – un manuale interculturale pubblicato con il titolo “Sviluppo e valutazione della competenza comunicativa interculturale – guida per gli insegnanti di lingue e per i formatori di insegnanti” (Lazar et al., 2007). L’articolo presenta la guida, illustrandone gli scopi e gli obiettivi principali di ogni capitolo, citando esempi di compiti e attività volte a sostenere insegnanti e formatori nella preparazione e nello svolgimento di ateliers di comunicazione interculturale nei loro rispettivi contesti professionali.

Testo completo dell’articolo / Texte complet de l’article / Vollständiger Artikeltext / Full Text (pdf)