La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Bilan de la conférence: quels enseignements tirer du forum?

Francis Goullier
Paris F

Some of the main conclusions of the conference are summarised in this article and include the importance of mastering academic discourse genres, particularly in the language of schooling for educational achievement in all subjects. It should not be taken for granted that children who master the language in familiar contexts are also able to do so in different school subjects. Teachers of all subjects should be aware of the difficulties students may have using academic discourse. It is important to recognize the importance of the students’ languages of origin and their linguistic and cultural identities: it will lead to a greater self-esteem and to a positive attitude towards school. The importance of a close collaboration with practising teachers and other stakeholders is stressed in order to bring about change and improvements in a great variety of educational contexts.
More information is available at the Platform of Resources and References for Plurilingual and Intercultural Education  www.coe.int/lang

Le Forum politique s’est tenu du 2 au 4 novembre 2010 à Genève sur l’invitation des autorités suisses représentées par le Secrétariat d’Etat à l’Education et à la Recherche et de la Conférence suisse des directeurs cantonaux de l’instruction publique. Il a réuni plus de 200 participants, représentants de 37 Etats membres du Conseil de l’Europe, de pays et d’organisations associés comme le Canada, la Commission européenne, l’OCDE et l’ALECSO, ainsi qu’une délégation suisse forte de 70 membres.
Cet événement a une signification particulière. D’une part, il coïncide avec le 50ème anniversaire d’existence de la Division des politiques linguistiques et des travaux du Conseil de l’Europe concernant les langues étrangères. D’autre part, il intervient après une série de manifestations et de réflexions consacrées à l’acquisition de la langue de scolarisation et aux dimensions langagières de toute discipline et de tout enseignement. Il inaugure ainsi une nouvelle période dans l’action du Conseil dans le domaine des langues. […]

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