La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Emprendan ils uffants dal Grischun tudestg pli baud englais ch’il rest dal chantun?

Consequenzas pussaivlas da l’iniziativa da linguas estras per il Grischun

Barbla Etter
Fribourg

Die Fremdspracheninitiative verlangt, dass im Kanton Graubünden höchstens eine Fremdsprache in der Primarschule eingeführt wird. Die deutschsprachigen Initianten wollen die Muttersprache stärker fördern, gehen in ihren Forderungen aber meistens davon aus, dass die Muttersprache der SchülerInnen im Kanton Graubünden das Deutsche ist. Die Exponenten der zwei Minderheitensprachen kritisieren vor allem drei Punkte dieser Initiative. Sie machen erstens die Initianten darauf aufmerksam, dass nicht alle Bündner Deutsch als Muttersprache haben. Zweitens beanstanden sie, dass ihre Kinder durch diese Initiative erst später Englisch lernen würden als ihre Kantonsnachbarn, da für die zwei Minderheiten Deutsch lernen eine Notwendigkeit ist. Und drittens mahnen vor allem italienischsprachige Exponenten, dass eine Umsetzung der Initiative vor allem die deutschsprachigen Kinder benachteiligen würde, weil diese so erst viel später mit einer lateinischen Sprache in Kontakt kämen.
Die als Vorschlag formulierte Initiative ist im November 2013 bei der Standeskanzlei Graubünden eingereicht worden, die Konkretisierung obliegt jetzt der Regierung.

“En la scola primara è obligatorica mo ina lingua estra. Tut tenor la regiun linguistica è quai tu­destg u englais.” Quai è l’entir text da l’iniziativa che duai vegnir integrà en la lescha da scola dal Grischun. Ils iniziants han inoltrà il november 2013 quest’iniziativa cun 3’709 suttascripziuns a la Chanzlia chantunala dal chantun Grischun. L’iniziativa è formulada sco proposta e lascha temp a la regenza in onn da formular in messadi. Suenter vegn quel tractà dal Cussegl grond e suttamess ad ina votaziun dal pievel.
Ils iniziants vulan che la scola primara sa concentreschia sin la lingua materna e ch’ina segunda lingua estra vegnia pir introducida en scola secundara. Ils giuvenils che sortan da la scola n’hajan betg bunas enconuschientschas da l’emprima lingua, pretendan ils iniziants e quai suttastritgian era divers patruns dad emprendists. Perquai vulan ils iniziants promover specificamain la lingua materna. En il text da l’iniziativa vegn discurrì bler da la lingua materna, manegiadas èn però savens las cumpetenzas dal tudestg. Pir a la fin da la glista cun 12 arguments tematiseschan ils iniziants l’integraziun dad uffants dad autras linguas che ston emprender sper tudestg da scrittira er anc dialect e duas linguas estras en scola primara. Las minoritads linguisticas dal chantun na vegnan betg menziunadas en il catalog dals arguments en favur da quest’iniziativa. […]

Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article