Immersive 3D-Technologien optimieren das Fremdsprachenlernen: „EVEIL-3D – Lernen in virtuellen Welten“
Susanne Bernert-Rehaber & Gérald Schlemminger | |
Using the example of the Franco-German research project EVEIL-3D, this article examines how the use of new communication technologies, in particular immersive 3D-technologies, represents an additional value for more effective foreign language acquisition. Serious games, similar to video games but designed with pedagogical aims, feature associative scenarios that regulate the learning process. In EVEIL-3D, secondary school students have to rescue the stonemason Arthur Steinbach who is stuck in the past in the crypt of Strasbourg cathedral. The learners can develop interaction strategies and improve their communicative competences by the contextual and autonomous usage of the foreign language. The students are immersed in a virtual environment via digital media which include a novel combination of motion capture and automatic speech recognition. The immersion intensifies the feeling of presence which in turn heightens motivation and has a positive impact on the learning process. | Der Einsatz der neuen Informations- und Kommunikationstechnologien im Unterricht hat seit vielen Jahren Einzug im Fremdsprachenunterricht gehalten. 3D-Technologien in der virtuellen Realität ermöglichen vor allem im naturwissenschaftlichen Bereich eine verbesserte Darstellung und Veranschaulichung zur Vermittlung komplexer Inhalte (Heers, 2005: 18). Doch im Fremdsprachenunterricht stellt der Einsatz virtueller 3D-Technologien noch ein Novum dar. |
Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article
- Abbonati! / Abonnez-vous! / Babylonia abonnieren! / Take a subscription!
- Acquista l’articolo in pdf! / Achetez l’article en pdf! / Kaufen Sie den Artikel in PDF-Format! / Buy the article in PdF! (CHF 6.-)