La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Language and Communication Studies at Universities of Applied Sciences

A European perspective in the light of the Bologna process

Special Interest Network of the ICC

Im Gefolge der Bologna-Deklaration von 1999 gestalten auch die Fachhochschulen ihre Studiengänge neu im Hinblick auf die Bachelor- und Master-Stufe, die 3 + 2-Formel. Das Netzwerk der Fachhochschulen innerhalb der International Certificate Conference warnt, dass diese Hochschulen dazu neigen, wesentliche Stärken ihrer Ausbildung zu opfern. In der im November 2004 in Winterthur ausgearbeiteten Erklärung betonen die VertreterInnen des Netzwerks die unerlässliche Rolle von Sprach- und Kommunikationsausbildung in den Fachhochschulen.
Sinnvoller Austausch setzt Kommunikationsfähigkeiten und damit aktive Sprachbeherrschung voraus. Unabdingbar ist auch eine geschärfte Wahrnehmung und das Verständnis unterschiedlicher kultureller Kontexte. Folglich sind die FH des Europäischen Hochschulraums gefordert, eine kohärente und theoretisch untermauerte Sprachenpolitik in ihren Institutionen zu verankern.
Die entsprechenden Steuerungsgruppen der FH sollten folgende wesentlichen Punkte beachten:

  • Die Rolle und der Status von Fremdsprachen in den Studiengängen
  • Kommunikative Kompetenz in zwei und mehr Sprachen als Instrument des Denkens und der individuellen Entwicklung
  • Interkulturelle Kompetenz und das Erlernen neuer Kulturtechniken
  • Das Spektrum von Sprachen, d.h. nicht nur Englisch, sondern auch die Sprache der Nachbarn und der Migrationsbevölkerung
  • Qualitätssicherung, Standards und Bewertung, inkl. den sprachlichen Qualifikationen von Fachdozierenden unter Einbezug des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens
  • Die Interdisziplinarität und mithin die Verbindung von Kommunikations- und Sprachlernzielen mit inhaltlichem Fachlernen
  • Institutions-übergreifende Kooperation, z.B. mit internet- und mediengestützten Lernprojekten, vereinigten Ressourcen etc. 
  • Die sorgfältige Vorbereitung von Austausch- und Mobilitätsvorhaben

Das ICC-Netzwerk von europäischen Fachhochschulen bietet sich an als Plattform für die weitere Ausarbeitung derartiger Sprachpolitiken und die Überzeugungsarbeit innerhalb der Institutionen (www.icc-europe.com >> SIN UAS). (Red)

Following the Bologna Declaration of 1999, Universities of Applied Sciences (UAS) across Europe are redefining their role within the European Higher Education Area. The necessary realignment of courses of study to the two-phase system advocated in the Bologna declaration has led to a concentration and reduction of content through the elaboration of new curricula to provide a basic qualification after three years. Most often, traditional courses of study lasting four years have been modified to the “3+2” (Bachelor + Master) formula, which is seen in most countries as the most viable interpretation of the Bologna recommendation, and where the second cycle is seen as optional.
The Bologna Declaration stresses the importance of mobility of staff and students, the need for universities to be able to compete effectively on the international stage, and to develop the knowledge and skills that are essential for productive employment in the knowledge society. Increasing social and economic integration, the expansion of the European Union, and the need to address the consequences of globalisation have far-reaching linguistic and planning implications, which present a major challenge for higher education.
The UAS Special Interest Network of the ICC (UAS/SIN) considers that many UAS are sacrificing elements which are essential within a European Higher Education Area when redefining the core elements of their courses of study. They believe that the imbalance which is being created needs addressing before irreversible processes are put in place. In November, 2004, the UAS/SIN published the Winterthur Declaration, outlining the importance of language and communication studies in this area of higher education.
A prerequisite for meaningful exchange in Europe is the possibility for the different actors to communicate freely with one another. This, in turn, requires an active command of languages as well as sensitivity to and understanding of different cultural contexts.
It follows that one of the most important steps for Universities of Applied Sciences subscribing to the concept of a European Higher Education Area to take is the definition of a coherent and principled policy for language and communication skills within their institutions.
An effective policy of this nature requires the joint efforts of representatives of both the language teaching faculty and core subject teachers within a formal framework. This group should ensure that there is adequate language teaching provision to equip all students with the language skills needed for academic, professional and personal development. It must be able to count on the support of the directorate of the UAS.
Universities of Applied Sciences stand for applied knowledge, and languages are applied knowledge par excellence. They are of prime importance for UAS, and if UAS graduates are to be given equal chances to pursue their chosen careers, they must be provided with the necessary resources. [...]

Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article