La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

FINESTRA II

PICTURE – Interkulturelle Kommunikation erleben

Sandra Ballweg
Darmstadt

Abstract

This contribution presents PICTURE (Portfolio Intercultural Communication – Towards Using Real Experiences), a three-year Socrates project (2004-2007), which provides learning and teaching material for intercultural training in English, German, Spanish, French and Italian. The material includes worksheets, films, audio files, and web-based material which can serve as a stimulus for in-class teaching and self-directed learning, asking students to inquire into the cultural aspects of language. It also prepares students for interviews with speakers of the target language.
PICTURE material addresses learners in 16+ education, vocational training, as well as in university and adult education and should be usable for any type of advanced language course in Europe.
The intention of the project is not to convey information on realia, such as Christmas traditions and facts about a country, but rather focuses on the socio-cultural knowledge which speakers of a language are supposed to have, for example the idea of space and distance or politeness. It aims at encouraging learners to think about culture and to gain first-hand intercultural experiences.
http://www.worldenough.net/picture

Zusammenfassung

Interkulturelles Lernen anzuregen und anzuleiten ist das Ziel des Projekts PICTURE (Portfolio Intercultural Communication – Towards Using Real Experiences), ein Sokrates-Projekt (2004-2007), in dem Lern- und Lehrmaterialien zum interkulturellen Training in den Sprachen Englisch, Deutsch, Spanisch, Französisch und Italienisch entwickelt wurden.
Mit Filmen, Audio-Aufnahmen, Web-basierten Materialien und Arbeitsblättern können Lernende im Präsenzunterricht oder alleine am Computer Themen erarbeiten und sich mit Aspekten der interkulturellen Kommunikation auseinandersetzen, bevor sie in einem Interview mit Sprecher/innen der Zielsprache interkulturelle Begegnungen selbst erleben sollen.
Die PICTURE-Materialien richten sich an jugendliche und erwachsene Lernende ab 16 Jahren im schulischen, universitären und außerschulischen Bereich und sind für verschiedene Formen von Sprachunterricht auf fortgeschrittenem Niveau in Europa einsetzbar.
Die Materialien stellen nicht die Vermittlung von Faktenwissen in den Mittelpunkt, sondern vielmehr soziokulturelles Wissen, das von Sprecher/innen einer Sprache erwartet wird, beispielsweise ein Konzept von verbaler und räumlicher Nähe und Distanz oder von Höflichkeit. Es soll Lernende anregen, über Kultur nachzudenken und selbst interkulturelle Erfahrungen zu machen.
http://www.worldenough.net/picture

Testo completo dell’articolo / Texte complet de l’article / Vollständiger Artikeltext / Full Text (pdf)