Shaping teacher profiles through overseas teaching
Maria Dobrenov-Major | |
Im Programm der Ausbildung für künftige Fremdsprachenlehrer bietet die Griffith University in Brisbane/Australien Praktika an, die im Ausland absolviert werden können. Der Beitrag von Maria Dobrenov-Major berichtet von den Erfahrungen von sieben Lehramtsstudierenden, die mehrere Wochen an verschiedenen vietnamesischen Universitäten Englisch als Fremdsprache unterrichteten. Grundlage dieses Berichtes sind die selbstreflektiven Tagebücher der Studierenden und Interviews, die mit ihnen nach dem Aufenthalt in Vietnam geführt wurden. Dabei wurde deutlich, wie sehr diese Erfahrungen die didaktischen Konzeptionen wie die pädagogische Praxis der Teilnehmer beeinflusst haben. Nicht zuletzt haben die Studentinnen und Studenten durch die Konfrontation mit einem kulturell höchst verschiedenen Lernkontext ihren Blick für interkulturelle Fragen geschärft und dadurch auch ein tieferes Verständnis für ihre eigene Kultur gewonnen. Da die australischen Studierenden in Vietnam viel mit Ausspracheproblemen zu tun hatten, publizieren wir diesen Beitrag in direktem Bezug zum Thema dieses Heftes. | This paper presents the Work Integrated Learning (WIL) experiences of seven Master of Arts in TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages) students of Griffith University in Brisbane Australia. Two of the core courses of the Masters program have an embedded teaching practicum. The students had the choice of undertaking their teaching practicum either in Australia, teaching English to new migrants and international students or as a foreign language overseas. The University has arrangements with a range of educational institutions in diverse countries where the students can teach as volunteer tutors. Among others they can choose to go to Vietnam, China, Korea or Switzerland. In the investigated cohort, seven students decided to complete their practicum in Vietnam, two in Switzerland and ten in Australia. This paper reports on the Vietnamese teaching experience of seven students. They taught English as a Foreign Language at three diverse universities in the South of Vietnam. The data for this project were collected from the students’ reflective diaries and from semi-structured interviews that were carried out and recorded after the completed practicum. We publish this report especially in this issue, since it gives much consideration to the pronunciation problems of Vietnamese speakers of English. |
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