La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Developing co-teaching culture in a Finnish School

Tiina Saarenketo
Jyväskylä SF

Der Unterricht in heterogenen Gruppen stellt an Lehrer hohe professionelle Anforderungen, die oft erst langsam in einer Schulgemeinschaft aufgebaut werden. Die Schule im finnischen Kilpinen (7. bis 9. Jahrgangsstufe) hat bewusst Strategien zur Zusammenarbeit zwischen Fachlehrern und Sonderpädagogen entwickelt, um möglichst früh die Bedürfnisse sowohl der Schüler als auch der Lehrer zu erkennen. Das Experiment in Kilpinen, das vor fünf Jahren begann, hat durch den wachsenden Erfahrungsaustausch das Schulklima flexibler und offener gemacht und dazu geführt, dass es sich die Lehrer immer mehr zum Ziel setzten, Schüler mit besonderen Bedürfnissen so weit wie möglich innerhalb ihrer Klassen zu unterstützen. Diese Entwicklung wurde beschleunigt durch die finnische Gesetzgebung, die den Lehrern einerseits ein sehr gestaffeltes Modell von Fördermassnahmen vorschreibt und ihnen andererseits einen grossen Spielraum der Eigenverantwortung für den Erfolg der betroffenen Schüler belässt.

Teaching a heterogeneous group requires a grat deal of a teacher’s professional skills. Kilpinen School (grades from 7th to 9th) in Finland has consciously developed its co-teaching strategies for pairs of a subject teacher and a special education teacher. The aim has been a school culture where both students’ and teachers’ needs can be met as early as possible. The development process started five semesters ago and has succeeded in reshaping the school culture towards a more flexible and supportive one to everyone at school. There are some essential features in co-teaching: the teachers need to want to work together and they need to find a few minutes for mutual feedback after their lesson. During the feedback moment, the two professionals put together their observations and use them as a basis for the next encounter. In the autumn of 2011 some changes were made in the Finnish Basic Education Act: support must be provided on three different levels instead of the former two. The aim of the new Act is firstly, to guarantee the support for the students as early as possible and secondly, provide it as much as possible in the normal classroom. We have been able to fulfil these new requirements by further developing our co-teaching culture at Kilpinen School. Instead of concentrating on teaching we are more able to focus on supporting students’ learning.

Ti interessa il testo completo dell’articolo? / Le texte complet de l’article vous intéresse? / Sind Sie am vollständigen Artikeltext interessiert? / If you are interested in the entire article