La Rivista per l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue

Cognitive and metacognitive aspects of the L2 reading process

Research and teaching perspectives

Karen Schramm
Leipzig

Dieser Beitrag thematisiert das zweitsprachliche Lesen expositorischer Texte als kognitiven und metakognitiven Prozess. Im Hinblick auf die Lehrperspektive werden ausgewählte Untersuchungen zu den Unterschieden zwischen erst- und zweitsprachlichen Lesern und zwischen mehr und weniger erfolgreichen zweitsprachlichen Lesern zusammengestellt. Zunächst wird dabei ein kurzer Überblick über die kognitiven Prozesse gegeben, die an der Konstruktion eines mentalen Modells und einer propositionalen Textbasis beteiligt sind. Danach werden aktuelle Studien vorgestellt, die entweder das Strategiebewusstsein und den wahrgenommenen L2-Lesestrategieeinsatz fokussieren oder die Steuerung und Kontrolle des L2-Leseprozesses thematisieren. Aus den beschriebenen kognitiven und metakognitiven Prozessen werden jeweils Empfehlungen für den zweitsprachlichen Leseunterricht abgeleitet.

1. Introduction

The second language (L2) reading teacher can benefit from understanding the complex cognitive and metacognitive processes involved in reading expository texts and from exploring the particular challenges that arise for L2 readers as opposed to first language (L1) readers. This knowledge is helpful for diagnosing reading difficulties and for planning cognitive and metacognitive reading strategy instruction. From a teaching perspective, this paper therefore gives a brief overview of the differences between L1 and L2 reading, and links them to concrete teaching suggestions aimed at the various processing levels. Section 2 begins by presenting cognitive perspectives for teaching L2 reading; it is partly based on Schramm (forthcoming). Section 3 turns to a discussion of metacognitive aspects.

2. Cognitive teaching perspectives

2.1 Reading as a cognitive process
Central to cognitive definitions of reading is the concept of meaning construction, which characterizes reading not as a passive way to transfer information, but as an active process to construct individual knowledge. Figure 1 from Schnotz (1994: 214) highlights three important aspects of this active process:

  • Readers construct mental models.
  • For the construction of their mental models, they use their (linguistic and topic-specific) pre-knowledge.
  • For the construction of their mental models, they use a propositional textbase, which they construct in an on-going processing of the visual information of the text surface.

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